Ryota
Matsumoto, “The High Overdrive and Its Undefinable Consequence”,
2014, Mixed
Media, 79x119 cm.
|
Aslında
mimar olarak kariyerine başlayan ve devam eden Ryota Matsumoto, son birkaç
yıldır üzerinde çalıştığı çizimleriyle sanat ve mimarinin sınırlarını
sorguluyor.
RÖPORTAJ: ÜMMÜHAN KAZANÇ
Ryota
Matsumoto
|
Sevgili Ryota Matsumoto, röportaj
teklifimi kabul ettiğiniz için teşekkür ederim. Öncelikle sizi tanıyabilir
miyiz? Sanırım önce sanat eğitimi, ardından mimari eğitimi almışsınız. Şu anda
sizi sanatçı mı, mimar mı ya da her ikisi olarak mı takdim etmeliyiz?
Sizinle
çalışmalarım hakkında konuşmak benim için bir zevk. Hem üniversite hem de
master eğitimimi mimari üzerine yaptım. Amerika ve İngiltere’deki çalışmalarım
sırasında sanat ve sanat tarihi dersleri de aldım. Bence sanat ve mimarlık;
formlar, yapılar ve renkler açısında birçok ortak noktayı paylaşıyor. Aynı
zamanda, sanat ve mimari, yaşadığımızın toplumların sürekli değişen yapısını yansıtan
katalizörler olarak görev yapıyorlar. Bu yüzden mimarlık alanındaki 20 yıllık
deneyimimden sonra, çizimler üzerine yoğunlaşmam doğal bir sürecin sonucu.
Kendimi hem tasarımcı hem de mimar olarak düşünüyorum. Bazen, bu iki alan
arasındaki sınırları çizmek kolay değildir.
Ryota
Matsumoto, “The Indistinct
Notion of an Object Trajectory”,
2014, Mixed Media,
75x56 cm.
|
Çizimlerinin; farklı ölçülerin, farklı
formların yan yana gelmesi, iç içe geçmiş dokuların/tonların, mimari çizimlerin
mekânsal koşullarını sorguladığı ve yeniden keşfettiği hibrid/çok katmanlı
süreci gösterdiğini ve bu süreç sonucu geliştiğini söylüyorsun. Tekniğin
konusunda biraz daha detaylı bilgi alabilir miyiz? Çizimlerinde, hem geleneksel
teknikleri (mürekkep, akrilik, grafit) hem de dijital araçları (algoritmik
işlem, komut dizisi ve özel yazılım ile görüntü birleştirme) kullanıyorsun. Bu
çalışmalarınızı tuval üzerine mi yoksa özel bir kağıt üzerine mi
uyguluyorsunuz?
Ben
her zaman, ilgilendiğim konulara ve sahnelere bağlı olarak, değişik teknikleri
ve yaklaşımları kullanıyorum. Çoğu zaman, formları ve çizgi serilerini veya
eğrileri, üretimsel süreçlerle dijital olarak yaratıyorum, bazılarını da
akrilik boya ve mürekkep ile çiziyorum. Daha sonra bu çok katmanlı görseller
birleştiriliyor ve yazılım kullanımıyla yeniden düzenleniyor. Bu yüzden, hem
kağıt hem de bilgisayar ile çalıştığımı söyleyebilirim.
Çalışmalarınıza ilk baktığımızda
mükemmel bir uyum ve denge görülüyor. Rengarenk dijital eserler olarak göze
çarpıyor. Aslında kentleşmeyi mi eleştiriyorsun? Şu andaki ilgi alanın nedir? Çalışmalarının
temasını nasıl açıklarsın?
Ben,
benzer öğelerin, bilinmeyen ya da soyut şeylerle çarpışması ya da yan yana
durması fikrine hayranlık duyuyorum. Örneğin, organik ve teknolojinin
kaynaşmasını, çalışmalarımın ana teması olarak sık sık kullanıyorum. Bu
yaklaşımım eserlerimin isimlerinde de görülebilir.
Ryota
Matsumoto, “Silent Verses With Our
Whirlwind Imagination”,
2014, Mixed Media,
85x117 cm.
|
Mimar olarak çok başarılı bir
kariyeriniz var. Neden sanata yönelmeyi tercih ettiniz?
Aslında,
aynı kariyer yoluma devam ediyorum. Binalar tasarlamanın tüm süreçlerine
konsantre olmak yerine, şu anda mimarinin sadece bir yönüne daha çok ağırlık
veriyorum.
Çalışmalarınız havada dans ediyormuş
gibi görünüyor. İlham kaynaklarınız nelerdir?
Mimari,
geleneksel olarak içerik bağımlıdır. Bunun anlamı, herhangi bir mimari eser,
onu çevreleyen ortamlar tarafından kısıtlı demektir. Çalışmalarımın havada
yüzer gibi görünmesi, daha önceden mevcut olan koşullardan mimari çalışmaları
kurtarmak ya da içine hapsolmuş algısından uzaklaştırmak olarak açıklanabilir.
Kentleşme senin ilham kaynaklarından
biri. Eğer seçmek zorunda bırakılsaydın şehirde mi yoksa kırsalda mı yaşamayı
tercih ederdin?
Hafta
arası şehirde, hafta sonları şehir dışında yaşamak çok keyifli olurdu.
Ryota
Matsumoto, “Those Dazzling Lights
Surround a Silent Space”,
2014, Mixed Media,
84x113 cm.
|
Daha önce İstanbul ya da Türkiye’ye
geldiniz mi? İstanbul’da bir sanat etkinliğinde yer almak ister miydiniz? Hiç
Türk sanatçı tanıyor musunuz ya da Türk Çağdaş sanatını takip edebiliyor
musunuz?
Ne
yazık ki hiç Türkiye’ye gelmedim. Bir sanat etkinliğinde ya da Türkiye’de sanat
ve mimari ile ilgili bir etkinlikte bulunmayı çok isterim.
Son olarak gelecek ile ilgili
planlarınızı öğrenebilir miyiz?
Son
birkaç yıldır sanat çalışmalarımı üretmek üzerine yoğunlaştım. Gelecekte, daha
fazla seyahat etmeyi, dünya sanatçıları ve tasarımcıları ile ortak çalışmalar
gerçekleştirecek daha çok zaman yaratmayı umut ediyorum.
Ryota
Matsumoto, “Surviving in the
Multidimensional Space of Cognitive
Dissonance”,
2014, Mixed Media,
80x110 cm.
|
RYOTA MATSUMOTO BIO
Ryota
Matsumoto is a principal of Ryota Matsumoto Studio based in Tokyo. He is an
artist, designer and urban planner. He received Master of Architecture from
University of Pennsylvania in 2007 after studying at Architectural Association
in London and Mackintosh School of Architecture, Glasgow School of Art in early
90’s. His art and built work are featured in numerous publications and
exhibitions internationally. His current interest gravitates around the
embodiment of cultural possibilities in art, architecture, and urban
topography.
Description of art works
The
artworks of Ryota Matsumoto develop and demonstrate the hybrid/multi-layered
process, where varying scale, juxtaposition of different forms, intertwined
textures/tones are applied to reflect the spatial conditions of our
ever-evolving urban environments. They are created as the catalyst for
depicting speculative changes in our notions of cities and infrastructures.
The
drawings explore a hybrid drawing technique combining both traditional media (ink,
acrylic, and graphite) and digital media (algorithmic processing, scripting and
image compositing with custom software).
FOR MORE INFO
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder